Телефонні шахраї або телефонні аферисти - це особи, які використовують телефонні розмови або інші засоби зв'язку (наприклад, електронну пошту, повідомлення) для здійснення шахрайських дій, з метою обдурити людей та виманити у них гроші чи особисту інформацію.
Зловмисники використовують різні схеми, щоб переконати своїх жертв і викликати у них довіру, через страх, співчуття, бажання швидко розбагатіти тощо. До прикладу, вони можуть представлятись працівниками банку і запитувати конфіденційну інформацію, таку як номери банківських карток або вигадувати ситуації, які вимагають невідкладної допомоги шляхом здійснення платежу, і тиснути на людей, щоб ті негайно виконали їхні вимоги. А тому, найперше правило, в жодному випадку не розголошувати особисту інформацію та не здійснювати фінансові операції під час невідомих дзвінків чи повідомлень. За наявності сумнівів, перевірити достовірність отриманої інформації перед тим, як приймати будь-які дії.
Наведемо кілька основних схем телефонного шахрайства.
Телефонує «працівник» банку
Як привід для дзвінка з банку застосовують: перевипуск картки, уточнення даних, спроба атаки на вашу картку тощо. Якщо вам телефонує так званий працівник банку чи служба безпеки банку, й під різними приводами намагається дізнатися конфіденційну інформацію, що стосується вашої картки, не довіряйте! Їхня мета зняти з вашого рахунку усі кошти. Пам’ятайте, працівник банку не повинен запитувати PIN-код і CVV-код, а також просити ввести спеціальну комбінацію чи SMS-код, який прийде вам на номер. Якщо таке відбувається, то знайте: дані вашої картки вже у руках шахраїв і вони якраз виводять звідти кошти, а SMS-код потрібен їм для підтвердження операції.
Вітаємо! Ви стали переможцем!
У цьому випадку шахраї маніпулюють бажанням швидкої і легкої наживи. Можуть телефонувати або надсилати SMS-повідомлення, чи в месенджерах інформувати про виграш, перемогу в акції, лотереї тощо. Якщо це SMS-повідомлення, то пропонують зателефонувати за вказаними номером. На зворотному боці, у вас запитуватимуть дані та конфіденційну інформацію, або запропонують перейти на сайт, де треба заповнити форму, вказавши знову ж таки необхідні їм дані. В іншому випадку, пропонуватимуть переказати кошти на рахунок, який вам скажуть шахраї, щоб «отримати виграш».
Терміновий дзвінок: «Ваш родич у біді!»
У цьому випадку шахраї телефонують начебто з поліції або лікарні, і дуже швидко говорять, аби ви не встигли адекватно зреагувати, що ваш близький родич (чоловік, дружина, син, дочка тощо) потрапив(ла) у біду, а тому треба якнайшвидше передати гроші, інакше родича «посадять» або не прооперують. Інший варіант, коли телефонує особа, представившись сином чи донькою, і слабким, схвильованим голосом просить врятувати та винести гроші підставній особі. Аферисти, маніпулюючи почуттям страху за близьку людину, змушують швидко і необмірковано діяти. Вберегтись від такого шахрайства просто: не поспішайте і перевірте, де ваш родич, та в жодному випадку не пересилайте гроші на картку і не передавайте їх посереднику.
Заплатіть за подарунок і отримай мільйон!
Найчастіше в таку схему потрапляють пенсіонери чи люди з невеликими статками. Відбувається це так: до жертви шахрайства телефонують, представляються представниками компанії, що роздає подарунки або гроші своїм клієнтам і просять вказати поштовий індекс, щоб надіслати подарунок на пошту. Людина приходить на пошту і дізнається, що повинна заплатити, хоч і невелику, але певну суму грошей. Забравши посилку, довірливий «щасливчик» знаходить в «подарунку» дрібні дешеві речі і повідомлення з печаткою та підписом, що «Ви переможець!», або «Ви вже берете участь у розіграші одного мільйона гривень». Щоб підвищити шанси, вам треба замовити знову щось з каталогу та оплатити посилку і так до безкінечності. Найкраще, не реагувати та не забирати такі «подарунки».
Дзвінок від мобільного оператора
Аферисти телефонують потенційній жертві та, представившись співробітниками оператора мобільного зв’язку, інформують про те, що перемкнуть абонента на іншу вежу, де кращий зв’язок. На телефон людини приходить код, цифри якого просять назвати. Таким чином, вони отримують доступ до всіх мобільних застосунків, а також інтернет-банкінгу, електронної пошти тощо.
Дублікат SIM-карти
Вберегтися від цієї схеми важче, ніж у попередніх випадках. Аферисти незаконно блокують вашу SIM-ку і отримують від оператора нову, а відтак дістають доступ до всіх ваших даних, і найголовніше, до фінансових операцій, які прив’язані до телефонного номера. Отримати дублікат SIM-карти не складно: потрібно звернутися до оператора мобільного зв’язку та назвати кілька останніх телефонних номерів. А це шахраї можуть зробити доволі легко, набираючи перед тим ваш номер з невідомих номерів. В такому разі, ніколи не передзвонюйте на незнайомі номери та не дзвоніть за номерами телефонів, які вам приходять у SMS.
Поверніть гроші за помилкове поповнення рахунку мобільного
У цій схемі все просто: на телефон приходить SMS, що ваш рахунок поповнений на певну суму, здебільшого невелику. Таке повідомлення нічим не відрізняється від стандартного, що надходить від оператора. Через якийсь час, вам телефонують невідомі і дуже ввічливо просять повернути кошти за начебто «помилкове поповнення» на банківську картку. Якщо ви перевірите баланс, то побачите, що ніякого зарахування не було, однак трапляються випадки, коли не перевіривши, люди переказують кошти шахраям.
Нові шахрайські схеми
Під час війни з'явилися нові схеми, через які шахраї навчилися виманювати гроші в довірливих українців, зокрема йдеться про допомогу від різних організацій. Сьогодні багато міжнародних, благодійних та волонтерських організацій надають українцям, постраждалим від війни, допомогу. Зловмисники й тут придумали схему шахрайства: вони телефонують потенційним жертвам або з пропозицією оформити таку допомогу, або з повідомленням про те, що вона вже надійшла і її терміново необхідно отримати. Ціль та сама, отримати особисті дані та дані банківської карти, включно з CVV/CVC-кодом, під виглядом перерахування вам «допомоги». Після цього, ви можете залишитися не тільки без грошей, а й з кредитами, які на вас оформлять шахраї.
То ж будьте обачливими та не довіряйте особисту інформацію невідомим особам. Якщо, все ж таки ви стали жертвою обману, то якомога скоріше зверніться до поліції та свого банку.